English / Castellano

Introduction

I’m playing my first WotR game in a couple of days, at a newfound club. Things started moving, and I’m really looking forward to it. Still, no matter how clear the rules seem to me, there’s some stuff that you just learn by doing. So I decided to play a small solo game of WotR and put the gears in motion.

I made two small armies, 600 points each. A dwarf army with a Khazad guard formation with banner, a warriors formation with shields, a riders of Rohan allied formation and Gimli. The other one, a Misty Mountains force had a big goblin formation with shields, a captain and goblin drum, a prowlers formation, a cave troll, a small goblin archers formation, an allied uruk-hai with shields contingent and Durburz as the leader.

You will notice in the pics that some of the dwarves have double handed weapons, the uruk formation has lowly orcs in the rear ranks, and the goblins are mostly unpainted. All but 6 of the prowlers are actually spear wielding goblins. Durburz is actually a goblin shaman. It’s the way to fill all those ranks while still painting. (The dwarf army I’m taking to the club game however, is completely painted).

Before the game starts I roll for objectives (Field of swords) and deployment (Shieldwall). Goblins win the roll so they decide to deploy second and don’t get the initiative in the first turn. They won’t get the initiative for the rest of the game until it’s actually too late.

If you see no mention whatsoever of the goblin captain in Durburz formation it’s because I completely and utterly forgot about him. I just realise this while writing this report.

Voy a jugar mi primera batalla de LGDA en un par de días en un club nuevo. Las cosas empezaron a moverse un poco y estoy expectante. Pero no importa cuán claras tenga las reglas en mi cabeza, algunas cosas las aprendés haciéndolas. Así que decidí jugar una batalla en solitario para empezar a mover esas neuronas.

Armé dos pequeños ejércitos de 600 puntos cada uno. Los enanos tenian una formación de guardias de Khazad con estandarte, una de guerreros con escudos, una formación aliada de jinetes de Rohan y Gimli. Los orcos de las Montañas Nubladas tenían una gran formación de guerreros con escudos, un capitán, y un tambor, una formación de merodeadores, un troll de las cavernas, una unidad pequeña de arqueros, un contingente aliado de uruk-hai con escudos, y Durburz como líder.

Vas a ver en las fotos que algunos enanos tiene armas a dos manos, la formación de uruks está llena de orcos comunes en las líneas posteriores, y la mayoría de los orcos de Moria están sin pintar. Todos excepto 6 de los merodeadores son orcos con lanzas. Durburz es en realidad un shaman goblin. Esa es la manera de llenar las filas mientras aun uno está pintando. (El ejército enano que llevo al club mañana, sin embargo, está completamente pintado).

Antes de empezar el juego tiro por los objetivos (Field of swords) y el despliegue (Shieldwall). Los goblins ganan la tirada así que deciden desplegar segundos y no tener la iniciativa ese turno. Y lo peor es que no tendrán la iniciativa durante el juego hasta que sea demasiado tarde.

Si no ves mención alguna del capitán goblin en la formación de Durburz es porque me olvidé de él completamente durante la partida. De hecho, recién me doy cuenta al escribir este reporte.

Necessary tools for WotR: Tape measure in inches, reference sheets, 40 D6 (trust me on this), a couple of D3 if you have them, 6 inches measuring stick (it’s an important measure throughout the game), a few markers for disordered formations, a cup to roll an insane amount of dice, and unit cards if you’re the obsessive kind. Two armies, of course. Not so necessary: A couple of movement trays for measuring, and smoking implements if that’s your thing.

Turn 1

Dwarves start moving forward, warriors going for the hill and Khazad guard with Gimli protecting the center. Rohirrim cover the flank. Goblin archers go for the hill and the troll covers their flank. Prowlers and uruks stay in the center, while the goblin warriors unit moves 18 inches straight, doing a double move and having a 9 inch movement rate thanks to the drum. They are going for the woods, until I remember I gave the woods a capacity of 3, and both formations going for it (Rohirrim and goblin warriors with Durburz) are 4 companies each. There’s no shooting on the Good side because I forget the Expert Riders rule of the Rohirrim (move more than half and still shoot). Goblins couldn’t shoot. No charges and therefore no combats.

Los enanos comienzan moviendo, los guerreros llendo hacia la colina y la guardia de Khazad con Gimli protegiendo el centro. Los Rohirrim cubren el flanco. Los arqueros goblin también van hacia la colina y el troll cubre su flanco. Los merodeadores y los uruks se mantienen en el centro, mientras que los guerreros mueven unas impresionantes 18 pulgadas, haciendo un doble movimiento y con un M básico de 9 gracias al tambor. Van hacia el bosque, hasta que luego recuerdo que la capacidad de 3 no es suficiente para ninguna de las dos formaciones (tanto los goblins como los Rohirrim tienen 4 formaciones). No hay disparo porque me olvido que los Rohirrim pueden disparar gracias a la regla Expert Riders y los goblins movieron demasiado. No hay cargas ni combates.

Deployment and moves after the first turn.

Turn 2

Initiative goes to the dwarves and Gimli makes a double move with the guard. Dwarf warriors close into the hill and the Rohirrim try to get a better angle to shoot at the goblins (they have shields which protect their front). Durburz’s formation however makes a double move and gets in a good position facing the horsemen. The riders shoot, first attack roll of the game, and it’s 20 dice! They do 3 hits, while the goblins, having to roll 6/4+ manage to get two hits on the dwarves from the hill.

Durburz makes a Heroic Charge, trying to avoid the cavalry crushing charge, and I reroll the charge dice thanks to the drum, getting a 6, an unstoppable charge! Gimli’s formation charges both the uruks and the prowlers formations, while the other dwarf unit makes an unstoppable charge against the archers. Troll charges the dwarves’  flank, they pass the Terror test, and the fights are on. And it’s only the 2nd turn.

Gimli’s Epic Rampage attack is deadly, rerolling all successful hits until, well, there are no more (enemies or successful rolls, whatever comes first). They win the combat against both enemy formations. The prowlers dig in, getting a 6 in the Panic roll, but the uruks get disordered. Durburz uses Epic Strike against the Rohirrim but still loses the fight, rolling a 2 on the Panic test. They are disordered as well.

Now the troll attacks first in his combat, making only one lousy hit on the dwarves. They divide their attacks between the goblins and the flanking troll and give the beast 2 wound markers. Dwarves win the fight, goblins are disordered, and the troll fails his Courage roll by 5, getting 2 more rolls on the Hard to Kill! table. Yeah, he dies in one turn of fighting.

La iniciativa va para los enanos de nuevo, y Gimli hace un movimiento doble con la guardia. Los guerreros enanos se acercan a la colina y los Rohirrim intentan disparar desde un mejor ángulo a los goblins (que tienen escudos que protegen su frente). La formación de Durburz, sin embargo, hace un movimiento doble y queda en buena posición enfrentando a los jinetes. Los jinetes disparan, en la primer tirada de ataque de la batalla, ¡y son 20 dados! Causan 3 bajas, mientras que los arqueros goblin teniendo que sacar 6/4+ en los dados consiguen matar 2 enanos en la colina.

Durburz hace una Carga Heróica evitando ser cargado por la caballería, y vuelvo a tirar el dado de carga gracias al tambor, consiguiendo un 6, ¡una carga imparable! La formación de Gimli carga tanto a los uruks como a los merodeadores, mientras que los otros enanos logran una carga imparable contra los arqueros goblins. El troll carga contra el flanco de los enanos mientras que estos pasan el chequeo de Terror. Y es recién el segundo turno.

El ataque de Epic Rampage de Gimli es tremendo, volviendo a tirar cada dado que impacte hasta, bueno, hasta que no haya más (enemigos o impactos, lo que llegue primero). Ganan el combate contra ambas formaciones. Los merodeadores aguantan obteniendo un 6 en la tirada de Pánico, mientras que los uruks quedan desordenados. Durburz usa Epic Strike contra los Rohirrim pero igual pierde el combate, tirando un 2 en el chequeo de Pánico. Quedan desordenados.

Ahora el troll ataca primero, pero solo logra una baja. Los enanos dividen sus ataques entre los arqueros y el troll, dándole a la bestia 2 contadores de heridas. Los enanos ganan el combate, los goblins quedan desordenados, y el troll falla su tirada de Coraje por 5, obteniendo 2 tiradas más en la tabla Hard to Kill!. Sí, muere después de un solo turno de combate.


Charges and fights in the second turn. The Great Slaughter. You can see the wonderful roll the troll did for courage, which cost him his life. All but one of the goblin formations ended up disordered. (Oh, yeah, that’s a half painted Faramir lending a shoulder to the dwarves :D)

Turn 3

Dwarves get the initiative again. Gimli and the guard make a double move sideways to make room for the other dwarves, Rohirrim move back a bit to do some shooting. Goblin archers regroup and move just enough to be able to shoot. Durburz rolls for regroup and reaches the number, but having the riders less than 6 inches from him means the roll has a -1, so he must spend a Might point to regroup. Uruks do not regroup (they have really low Courage and no extra help in here) and decide to do a fall back move, getting 8 inches away from the crazy son of Glóin. Bowfire makes little casualties on both sides.

Durburz makes another Heroic Charge to catch the riders flat footed (and charges before the dwarves, who had the initiative), Gimli charges the prowlers and the warriors get the goblin archers. During the fight Gimli uses Epic Strike and they blow the prowlers off the face of Middle-earth, while the warriors dispose of the whole formation of archers. The dwarves take 7  combined casualties. The Rohirrim win the fight once again and Durburz is once more disordered.

Los enanos nuevamente tienen la iniciativa. Gimli y la guardia hacen un movimiento doble hacia el costado haciendo lugar para los demás enanos. Los Rohirrim crean espacio para disparar un poco. Los arqueros goblins se reagrupan y se mueven lo suficiente para poder disparar. Durburz tira para reagruparse y aunque obtiene el resultado justo tiene un -1 a la tirada por estar a menos de 6 pulgadas de un enemigo, así que debe gastar un punto de Poder. Los uruks no se reagrupan (tienen muy poco Coraje y nada de ayuda extra) y deciden hacer un movimiento de retirada. Son 8 pulgadas que se alejan del desquiciado hijo de Glóin. Los disparos causan unas pocas bajas en ambos bandos.

Durburz hace otra Carga Heróica para atrapar a los jinetes sin poder reaccionar (y carga antes que todos los enanos que tienen la iniciativa), Gimli carga contra los merodeadores y los guerreros cargan a los arqueros goblin nuevamente. Durante el combate Gimli usa Epic Strike y borra a los merodeadores de la faz de la Tierra Media, mientras que los guerreros hacen desaparecer toda la formación de arqueros. Los enanos reciben solo 7 bajas en total. Los Rohirrim ganan el combate una vez más y Durburz está otra vez desordenado.

The uruks fall back and the prowlers and archers get wiped. Durburz’s formation is once again disordered.

Turn 4

This time the goblins get the initiative, but it’s way too late. Durburz just can’t regroup, no Might left in his pocket, and the uruks don’t regroup either. They can do absolutely nothing except fall back. The Rohirrim shoot the goblins, killing a company, therefore driving them back just 1 inch. Gimli charges a disordered bunch or uruks and the riders get their first cavalry charge of the game, making exactly 8 hits, which wipes Durburz’ company out. An Epic Rampage from Gimli and there’s only one uruk company left in the whole game for the Evil side. This is truly over.

Esta vez los goblins tiene la iniciativa, pero es demasiado tarde. Durburz no puede reagruparse y no tiene más Poder, y los uruks tampoco se reagrupan. No pueden hacer absolutamente nada excepto retirarse. Los Rohirrim disparan contra los goblins eliminado una compañía y retirándolos 1 pulgada. Gimli carga al grupo desordenado de uruks y los jinetes obtienen su primer carga de caballería de todo el juego, logrando exactamente 8 bajas, lo que elimina la compañía de Durburz. Un Epic Rampage de Gimli y solo queda una compañía de uruks en la mesa. El juego terminó para el bando de la oscuridad.

The Rohirrim do enough casualties to kill Durburz. Next there is Gimli’s company’s dice thanks to Epic Rampage (on the left) and the other company’s hits (which, for just one figure, is pretty good). Then you have the one die roll the uruk formation did for being disordered. The battle is over.

Conclusion

This game is fun. Plain and simple. Movement is simple, easy, but do not think units fly around the table. Corners always move further than you think, so changing your facing and moving around the enemy is hard. Besides, when units get within 6 inches, they move half their M rate which slows them down realistically near the opposition. The game was played in a 120x120cm table (or 4×4′) and it works perfectly for this size of game. You can get a lot more points in here without adding figures with command figures and another hero. The scenery was sparse, but worked just right. The hill was difficult terrain, the woods had C3 and D+2 and the ruins C2 and D+2. Goblins were a little packed but thanks to their Pathfinders (Master) rule they were only slowed down by the enemy. The dwarves have Pathfinder (Mountains) so they had no trouble fighting in the hill. The woods that seemed so important was pretty useless, since both formations fighting in and around it had 4 companies, 1 more than its capacity (so they just treated it like difficult terrain).

The troll is a fun story. Yes, I know, the rulebook already prevents you of what I did. But sometimes you have to learn the hard way. He’s tough, but you better send him either solo or with really good troops backing him up. Being in that combat with the lousy archers cost him several rolls on the Hard to Kill! table, which is exactly what you don’t have to do. If you don’t know the rules, you should know monsters are unbreakable, they don’t roll for Panic when losing a fight. Unless… they are part of a bigger fight!

Overall an amazing fun game, getting to grips with the rules, and the things I forgot or did wrong were duly noticed, which is the whole point of this. Give this game a try, if you’re not a tournament crazed kind of player, and see the armies of Middle-earth really clash on your games table.

Este juego es divertido. Simple como eso. El movimiento es simple, fácil, pero no creas que las unidades vuelan por la mesa. Las esquinas de las compañías siempre mueven más de lo que pensás y girar se vuelve complicado si no tenés cuidado. Además, las unidades a 6 pulgadas del enemigo mueven solo la mitad, así que las formaciones se ralentizan cuando están cerca del oponente. La batalla se jugó en una mesa de 120x120cm y es perfecta para este tamaño de juego. Inclusive podés subir muchos puntos agregando figuras de mando y algunos personajes, sin incrementar mucho la cantidad de figuras reales en la mesa. La escenografía parecía poca, pero funcionó de manera excelente. La colina era terreno difícil, el bosque tenía C3 y D+2 y las ruinas C2 y D+2. Los goblins parecían apretados en su despliegue pero gracias a su regla Pathfinders (Master) podían moverse por dónde querían. Los enanos tienen Pathfinder (Mountains) así que no tuvieron problemas combatiendo en la colina. El bosque que parecía tan importante terminó siendo inútil, ya que ambas formaciones luchando alrededor tenían 4 compañías, una más que su capacidad, así que lo trataron como terreno difícil.

El troll fue gracioso. Sí, sé que el manual te previene sobre lo que hice, pero algunas cosas hay que aprenderlas de la peor manera. Es duro, pero mejor que lo mandes al combate en solitario, o apoyado por buenas tropas. Estando en el combate con los pobres arqueros le hizo tirar varias veces en la tabla Hard to Kill!, y es exactamente lo que no hay que hacer. Si no conocés las reglas, deberías saber que los monstruos no puede desmoralizarse, no tiran por Pánico al perder un combate. Excepto… si son parte de un combate múltiple.

En definitiva un juego excelente y divertido, aprendiendo las reglas, y las cosas que olvidé o hice mal están claras, y ese era el objetivo de esta batalla. Dale una oportunidad a este juego si no sos un fanático de los torneos y de doblar las reglas a tu antojo, y vas a ver a los ejércitos de la Tierra Media realmente combatir en tu mesa.


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